Pytanie to może wydawać się głupie. Przecież nie czytałbyś tego artykułu gdybyś nie miał już jakiejś koncepcji tego, co chcesz pokazać użytkownikom Internetu. Ale domyślam się, że tak naprawdę nie wiesz, co chcesz opublikować lub też masz tylko ogólny, bliżej nie określony pomysł. To, co chcesz umieścić w sieci WWW, nazywane będzie w tym artykule treścią. Treść to ogólne pojęcie, które określa tekst, grafikę, inne media oraz jakąkolwiek interakcję. Jeżeli opowiadasz komuś, o czym traktuje Twoja strona, opisujesz jej treść.
Jakie treści można umieszczać na stronie WWW? Mówiąc krótko, wszystkie. Poniżej kilka ogólnych zagadnień, które są obecnie popularne:
- sondaże opinii publicznej i głosowania — interakcyjność i formularze w sieci WWW pozwalają na zbieranie opinii czytelników na każdy temat, mogą to być sondaże, sugestie na temat zawartości stron, produktów, itp.;
- edukacja — interakcyjność i niski koszt przekazywania informacji w sieci WWW decydują o tym, że jest ona bardzo atrakcyjnym nośnikiem informacji w procesie edukacji na odległość. Wiele uniwersytetów o wiekowej tradycji, jak również mnóstwo nowo powstałych szkół „internetowych” oferuje obecnie różnorakie formy kształcenia na odległość za pośrednictwem WWW;
- hobby i zainteresowania — strona WWW może zawierać informacje na konkretny temat, może być to hobby lub inna rzecz leżąca w kręgu Twoich zainteresowań, na przykład muzyka, motocykle, kultowe filmy, grzyby halucynogenne, antyczne kałamarze lub terminy najbliższych koncertów POP w okolicy;
- informacje osobiste — możesz tworzyć strony internetowe, opisujące wszystkie sprawy związane z Twoją osobą, które mogłyby okazać się interesujące dla innych: zainteresowania, życiorys, zdjęcia, osiągnięcia;
- witryny firm — na stronie WWW możesz umieścić informacje o tym, jakie świadczysz usługi, gdzie znajduje się jej siedziba, wyniki finansowe, informacje marketingowe, prezentacje produktów i dane osób, z którymi należy się kontaktować w różnych sprawach;
- publikacje — gazety, magazyny ilustrowane i inne media publikacyjne bardzo dobrze sprawdzają się w sieci WWW, gdzie nawet zyskują przewagę nad swoimi drukowanymi odpowiednikami; mogą być łatwiej i szybciej aktualizowane;
- katalogi towarów — jeżeli firma oferuje towary na sprzedaż, nie ma lepszego i szybszego sposobu na powiadomienie klientów o cenach i oferowanych produktach niż lista, dostępna w sieci WWW. Przy każdej zmianie cen, wystarczy korekta plików i publikowane informacje stają się aktualne;
- dokumentacja elektroniczna — pojęcie dokumentacji elektronicznej może odnosić się do wszystkiego, od krótkich przewodników do pełnej, szczegółowej dokumentacji, interakcyjnych przewodników czy też modułów szkoleniowych. Wszystko, co opisuje jakąś czynność (zmiana oleju w samochodzie, przygotowanie omletu, malowanie krajobrazów, nauka języka HTML) może być traktowane jako dokumentacja elektroniczna;
- wirtualne sklepy — WWW może być wykorzystana do prowadzenia sprzedaży. W tego typu witrynach znajdują się „koszyki”, do których użytkownicy mogą „wrzucać” towary w trakcie przeglądania katalogu. Na koniec podają tylko numer karty kredytowej oraz informację o miejscu dostawy towaru i zamówienie jest już gotowe;
- wszystko, co tylko zdołasz wymyślić — hipertekstowa fikcja, wirtualne zabawy, archiwa, warsztaty artystyczne… dosłownie wszystko.
Jedyne ograniczenie, jakie posiada strona Internetowa, to ludzka wyobraźnia. Tak naprawdę, jeżeli tego, co chciałbyś przedstawić w sieci, nie ma na powyższej liście lub uważasz, że jest zbyt nieokrzesane czy niedopracowane, tym bardziej powinieneś spróbować. Najbardziej interesujące są strony, przesuwające coraz dalej granice tego, do czego sieć WWW została powołana.
Jeżeli nie masz skonkretyzowanej koncepcji treści swojej witryny, nie oznacza to wcale, że powinieneś zakończyć lekturę tego bloga. Możesz odłożyć ją na jakiś czas i powrócić do niej, gdy będziesz miał już wykrystalizowany plan. A może w trakcie czytania wpadniesz na jakiś pomysł. Z moich własnych doświadczeń wynika, że najlepszym sposobem na wymyślenie czegoś interesującego jest spędzenie popołudnia na przeglądaniu zasobów WWW i oglądaniu tego, co zrobili inni.